20 Ekim 2011 Perşembe

ARBORETUM ADASI

Arboretum Adası  

“Arboretum” sözcüğü, çeşitli biçimlerde tanımlanabilir. Genel olarak, kökeni belli ve doğru belgelenmiş ağaç ve çalı gibi odunlu bitkilerden oluşan canlı koleksiyonların yer aldığı arboretumlar; bilimsel araştırmaların yanı sıra içeriğine uygun hoş vakit geçirme amacıyla düzenlenmiş alanlardır.
 Arboretumda, gerek bulunduğu ülkenin doğal odunlu bitkileri; gerekse dünyanın çeşitli yerlerinden getirilmiş, kökeni belli ağaçlar ve çalılar, belirli bir plan ve tasarıma göre sergilenir.  
NGBB’de, 9 Nisan 2011 tarihinde ziyarete açılan Arboretum Adası’nda öncelikle Türkiye’nin doğal odunlu bitkilerinin tümünün bir araya getirilmesi öngörülmektedir. Bu bağlamda ülkemizde doğal olarak yetişen 723 değişik ağaç ve çalı türü, 2009 yılından başlayarak ülkemizin birçok bölgesinde gerçekleştirilecek olan bilimsel araştırma gezileri ile NGBB Arboretum adasına taşınacaktır.
Odunlu Bitki Koleksiyonu Arazisi (OBKA) çalışmalarında, bitkilerden canlı örnek ya da tohum ve çelik gibi üretim malzemesi alınmaktadır. Ayrıca, ilgili örneklerin tam teşhisini yapabilmek için, bitkiden yöntemine uygun olarak herbaryum örnekleri alınmakta; fotoğrafları çekilmektedir.Tüm bitkilerin, alındığı yere ait açık ve kesin ekolojik bilgileri kaydedilmekte; bahçeye gelir gelmez birer giriş numarası verilmektedir.
 Nezahat Gökyiğit Botanik Bahçesi’nin tüm adalarında, 2011 yılının mart sonu itibariyle, Türkiye ve dünyanın çeşitli bölgelerinden getirilen toplam 701 odunlu bitki türü bulunmaktadır. Bunlardan 242 tür (% 35’sı) yerli; 459 tür (% 65’ü) yabancı kökenli (egzotik) bitkidir. Bu değerler, genel olarak dünyadaki diğer arboretumlar ile benzerlik gösterir.
 Geçtiğimiz üç yıl boyunca, NGBB’ye yaklaşık 150 farklı odunlu bitki getirilmiş; bunlardan 104 bitki, daha önce 42 doğal tür ve 28 yabancı kökenli türün bulunduğu, Arboretum Adası’nda dikilmiştir. Halen Arboretum Adası’nda, 146 farklı doğal odunlu bitki türü (% 84) ile 28 yabancı kökenli odunlu bitki türü (%16) bulunmaktadır. Bu bitkilerin tümünün, kesin teşhisleri ve etiketlenme işlemleri yapılmıştır. Buna göre, arboretumda bulunan yerli türlerin oranı, amaca uygun olarak, NGBB genelindeki yerli türlerin oranına göre oldukça yüksektir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder